Contact

Contact us

Bedankt voor uw bericht, ik neem zo spoedig mogelijk contact met u op.

Negatieve stressreacties treden op wanneer we het gevoel hebben niet meer aan de eisen te kunnen voldoen die de omgeving aan ons stelt en/of de eisen die we aan ons zelf stellen. De bron van mogelijke stressreacties lijkt onuitputtelijk. Om deze reden is het logischer te letten op veranderingen in uw emotioneel, lichamelijk, verstandelijk en gedragsmatig functioneren. Mogelijke veranderingen op deze terreinen staan weergegeven in onderstaand schema (Compernolle, 1993).

Stressklachten en stress symptomen

stressklachten stresssymptomen

Je hart slaat over, het zweet breekt je uit, je spieren spannen zich aan en je bloeddruk stijgt. Stress “zit niet tussen je oren”, maar ervaar je lichamelijk. Een kort durende stressreactie van het lichaam is heel normaal en gezond, maar wanneer je langdurig stress ervaart kan het overgaan in chronische stress wat uiteindelijk kan leiden tot burn-out.

Hoe werkt het in je lichaam?

Tijdens een stressvolle situatie zorgen onze hersenen ervoor dat je lichaam zich automatisch kan aanpassen door een verhoogde staat van paraatheid door activatie van het sympatische zenuwstelsel. Ook scheiden je bijnieren het stresshormoon adrenaline af en je lichaam is klaar voor de 'vecht- of vluchtreactie', hierdoor:

  •  Ga je meer transpireren
  •  Je bloeddruk stijgt
  •  Je hartslag gaat omhoog.
  •  Stroomt je bloed naar je grote spiergroepen, van je armen en je benen en worden je handen en voeten kouder
  •  Je spieren spannen zich aan, vooral bij de nek- en schouders, voorhoofd, kaken en onderrug.
  •  Je ademhaling wordt sneller en de adembeweging komt vooral vanuit de borst. (Waardoor er druk op de borst kan ontstaan).
  •  De spijsvertering wordt stil gelegd, je lichaam gebruikt je energie vooral om te overleven.

Je lichaam is klaar voor actie.  Je autonome zenuwstelsel is zo afgesteld dat het eerder te vaak afgaat dan te weinig. Anders zou je niet kunnen overleven. Sta je echter te lang onder spanning, dan blijft je lichaam in de alarmstand hangen en ontstaan er stress- en burn-out klachten.

Hoe ontstaan stressklachten: gezonde stress en ongezonde stress

Stress is een normale, en ook gezonde reactie van je lichaam die ervoor zorgt dat je net dat kleine beetje extra kunt leveren op je werk, of tijdens het sporten. Stress geeft je vleugels. Sta je te langdurig onder spanning dan kan dit op langere termijn leiden tot fysiologische ontregelingen.  Als de stress lang duurt, is er ook voldoende tijd nodig om daarvan te herstellen.  Tijdens langdurige stress krijgt je lichaam te weinig tijd voor het herstel, waardoor er een hersteltekort ontstaat  en de stress opstapelt. Dan is er sprake van ongezonde stress, waardoor allerlei klachten kunnen ontstaan.

Stressklachten herkennen 

Bij stressklachten wordt vaak vooral gedacht aan ‘gespannenheid’, bij burn-out aan ‘alleen nog maar uitgeblust op de bank kunnen zitten’. Je klachten kunnen echter allerlei vormen aannemen.

Burnoutklachten ontstaan doordat je langdurig meer van jezelf vraagt dan je aankunt. Dit is vergelijkbaar met overtraining bij sporters. 

Stressklachten en stress symptomen hebben te maken met verkeerde ademhaling (hyperventilatie) en ontregelingen van het autonome zenuwstelsel.

Top Tien Stressklachten

  1. Geen zin. Je hebt geen zin meer in dingen die je normaal leuk vindt.

  2. Gespannen. Je kunt je steeds moeilijker ontspannen, je blijft steeds op scherp staan.

  3. stressklachten top 10

    Futloos. Na je werk kom je tot niets en je hebt geen zin meer om 's avonds te gaan sporten.

  4. Kort lontje. Je raakt sneller aangebrand, krijgt eerder ruzie, bent sneller emotioneel.

  5. Piekeren. Je kunt dingen niet loslaten.

  6. Spanningsklachten: spierpijn door stress. Je spieren zijn te gespannen. Je hebt last van hoofdpijn, spierpijn, pijn in de schouders, rug, armen of benen.

  7. Niet kunnen stoppen. Je hebt de neiging om maar door te blijven werken. Je blijft langer op kantoor, neemt vaker werk mee naar huis. Maar de resultaten worden minder, het werktempo gaat omlaag.

  8. Concentratieproblemen. Je dwaalt gemakkelijk af, houdt je hoofd er maar moeilijk bij. Je vergeet dingen. Daardoor maak je ook meer fouten.

  9. Slaapproblemen. Je valt slecht in slaap, slaapt niet door, moe wakker worden.

  10. Sneller ziek. De weerstand neemt af, dus pak je sneller die verkoudheid of dat griepje mee.

stressklachten ontkennen

Herken je bovengenoemde signalen, blijf er dan niet mee doorlopen, maar grijp in en voorkom dat je klachten erger worden en uiteindelijk leiden tot burnout.

Doe de stress test om te zien of je voldoende herstelt van je dagelijkse portie (werk)stress, of meld je aan voor Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Aanmelden voor stresscoaching

 
burnoutbegeleiding stresscoaching AmersfoortWil je direct gaan voor meer energie en jouw stressklachten aanpakken? Ik vertel je graag hoe je dat kunt doen. Mail me voor een gratis oriënterend adviesgesprek, of bel 06-13136646
 
 
 
 

Tags: stressklachten stresssymptomen burnout symptomen psychische klachten stress lichamelijke stressklachten burnoutklachten minder weerstand stress slecht slapen door stress kenmerken stress spierpijn door stress vermoeidheid door stress piekeren door stress spanningsklachten

contact stresscoach stress sinusVan Ark biofeedback & stresspreventie
Bakboord 11
3863VC Nijkerk (bij Amersfoort)
  • 06 13136646
  • ark@vabs.nl
  • Nijkerk
  •  
    Van Ark biofeedback & stresspreventie is gevestigd in Amersfoort en Nijkerk en is door zijn centrale ligging goed bereikbaar in heel Nederland.